Van idee tot succes
  • Home
  • Over ons
    • Kernwaarden
    • Referenties >
      • Drone project
      • POLYCLICK
      • OpenBreathe
      • V-fold
      • Spinster XL
      • Game-cover
  • onze diensten
    • Productontwikkeling >
      • Idee
      • Verschillende fasen
    • Productie
    • Octrooien >
      • Octrooi-onderzoek
      • Gunstmaatregelen
      • Buy & Sell
    • Startups
    • investeerders >
      • Ik ben investeerder
    • WIKI
  • contacteer ons
    • Nieuws
Picture

Octrooi - onderzoek

Succesvolle innovatie start met de juist (voor)kennis.
Om vandaag de dag succesvol te zijn moet je innoveren.
​
Dit kan in vele vormen komen, een ontwikkeling van een nieuw product, een verbetering op een bestaand product, een vernieuwd concept, enz.

Veel bedrijven zijn hier al volop mee aan de slag, andere zijn verkennend, maar het fenomeen is in stijgende lijn.

Iedereen weet dat om succesvol te zijn in wat je doet een goede voorbereiding en kennis ter zake onontbeerlijk zijn, het is met innovatie niet anders.
​
Het is belangrijk dat men over voldoende en juiste informatie beschikt voor men begint met het project om de voor de hand liggende redenen.

​Namelijk vermijden dat er nodeloos wordt geïnvesteerd in zowel tijd als geld.
Foto
Indien wij samen met een klant starten aan een project staan wij erop dat er eerst wordt gestart met een octrooionderzoek en dit wel om de volgende redenen:​
  • Zonder kennis van zaken is de kans zeer groot dat je een inbreuk maakt op een bestaand octrooi, zeker met de snelheid dat de laatste jaren octrooien worden ingediend.
  • Het is niet omdat het idee of concept niet op internet te vinden is dat er geen octrooi is op genomen. Het feit is dat  90% van de octrooien wordt nooit gecommercialiseerd. Het kan perfect dat het idee of de techniek  nergens terug te vinden is als commercieel product, maar dat er toch één of meerder octrooien zijn op genomen.
  • Octrooien vergelijken en analyseren kan bijkomende informatie opleveren. Door de relevante bestaande octrooien in kaart te  brengen kan er niet enkel worden vermeden dat er nutteloze kosten worden gemaakt wegens een vermeende inbreuk, maar het kan ook zeer nuttig zijn om je concurrenten te (leren) kennen, te weten waar andere bedrijven mee bezig zijn en inspiratie opdoen op zowel het vlak van nieuwe technieken als concepten.
De laatste jaren worden we ook veel meer geconfronteerd met situaties die te wijten zijn aan inbreuken op intellectuele eigendom en daar uitvolgende schadeclaims.
​
Enkele voorbeelden van situaties waarmee enkele van onze klanten zijn geconfronteerd maar die uiteraard anoniem zijn gemaakt.
 
1)     Een Belgisch bedrijf verkoopt gerecupereerde onderdelen aan een bedrijf in de VS, die deze onderdelen tweedehands op de lokale markt verkoopt.
Nadien krijgt het Belgisch bedrijf een schrijven in de bus waarin ze op de hoogte worden gesteld dat in de VS de onderdelen beschermd worden door een octrooi (patent).Kort nadien wordt  het bedrijf aangeklaagd.
De redenering van het bedrijf is dat elk nieuw onderdeel een nieuw verkoopwaarde van US$100.
Dit betekent een gederfde winst van US$100 per stuk in de US verkocht. Het bedrijf wordt bijgevolg veroordeeld voor $100 x 50.000 stuks.
Een bijkomend pijnpunt is dat het bedrag kan ook hoofdelijk worden gevorderd indien het bedrijf niet solvabel is want het huiswerk is niet goed gedaan.

2)     Een bedrijf vraagt een EU patent aan met de veronderstelling dat het product daarmee voldoende beschermd is en gaat ook zo in de markt.
Echter na een jaar wordt het octrooi geweigerd want het bestond reeds in een andere vorm.
Ondertussen is het product is met veel lawaai in de markt gezet om vervolgens het product terug te trekken omdat het bedrijf anders de kans loopt op schadeclaims.

3)     Een bedrijf investeert en ontwikkeld een nieuw soort applicatie, besluit er geen octrooi op te nemen en volgt de strategie van het zo snel mogelijk uit te rollen. Echter op het moment dat het product op de markt komt worden ze onmiddellijk op de hoogte gebracht dat het product reeds bestaat en geoctrooieerd is en werden met aandrang gevraagd om onmiddellijk te stoppen.
Dit betekent een investering van enkele 100.000 den euro’s die achteraf waardeloos blijkt te zijn.
​
4)     Een Nederlands bedrijf x brengt een nieuw product op de markt zonder octrooi, waardoor iedereen het mag kopiëren.
Vervolgens bouwt een concurrerend bedrijf verder op deze technologie en brengt een beter product uit waardoor bedrijf x uit de markt wordt geduwd maar wel de voornaamste kosten heeft gedragen voor de ontwikkeling.
 
Nog even de verschillende voordelen van een degelijk vooronderzoek naar octrooien:


Ken je concurrenten:
Bij het octrooionderzoek kan je ook terugvinden wie het octrooi heeft ingediend. Op deze wijze kan je terugvinden welke bedrijven er met soortgelijke producten aan de slag zijn en wat hun stand van zaken is. Optioneel kunnen we ook een opzoeking doen naar bepaalde bedrijven en wat hun octrooi-portefeuille inhoudt.

Voorkennis:
Door reeds kennis te vergaren omtrent technieken waar je concurrenten op werken kan je hierop anticiperen.
Veel ontwikkeling uitsparen door technieken in andere sectoren te bestuderen:
Veel technieken zijn reeds  beschermd onder een octrooi. Echter door de technieken van andere te bestuderen kan je veel onderzoek uitsparen. Je moet immers het warm water niet uitvinden als dit al enkele keren beschreven staat.

Zorgen dat je weet waar je aan begint:
Er wordt dikwijls gesteld dat een goede voorbereiding 50% van het werk inhoudt. Dit is met innovatie niet anders. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je ook onnodige kosten of schadeclaims kan vermijden.

Ter goeder trouw handelen:
Indien je met een product op de markt zou komen waarvan een derde claimt dat het een kopie is van zijn product kan je naar voren schuiven dat je ter goeder trouw hebt gehandeld. Je hebt immers een onderzoek door een derde partij laten doen met rapportage, waardoor je daadwerkelijk kan aantonen dat je ter goeder trouw hebt gehandeld.

Vooronderzoek kost een fractie van wat de ontwikkeling kost:
De prijs voor een onderzoek wordt bepaald per dossier daar deze zeer sterk kunnen verschillen. De kostprijs van een onderzoek is wel steeds een peulschil tov van het gehele traject, maar kan een zeer belangrijke impact hebben om het gehele verloop.


Quote of the day:     Iedereen wist dat het niet kon.... totdat er iemand kwam die dit niet wist.
​De betekenis van Inventus is gevonden worden.
Bij INVENTUS begeleiden we de klant in een A tot Z formule.
Van de start van een idee tot een marktrijp product en elke stap ertussen.
contacteer ons vrijblijvend!
Geheimhouding en privacy
INVENTUS

Industriepark-West 75,
9100 Sint-Niklaas, België    
Mob: +32 497 57 75 63
Tel: +32 37 80 17 60
Fax: +32 37 78 17 27

Handelsnaam: Inventus                 Officiële naam rechtsvorm:   Invent-it BV   

Copyright © 2020, Invent-it bv, All Rights Reserved.
  • Home
  • Over ons
    • Kernwaarden
    • Referenties >
      • Drone project
      • POLYCLICK
      • OpenBreathe
      • V-fold
      • Spinster XL
      • Game-cover
  • onze diensten
    • Productontwikkeling >
      • Idee
      • Verschillende fasen
    • Productie
    • Octrooien >
      • Octrooi-onderzoek
      • Gunstmaatregelen
      • Buy & Sell
    • Startups
    • investeerders >
      • Ik ben investeerder
    • WIKI
  • contacteer ons
    • Nieuws